Pamiatky mesta
1. BAZILIKA MINOR SV. EGÍDIA
Bazilika svätého
Egídia, farský kostol sv. Egídia je už niekoľko storočí neodmysliteľnou
dominantou Bardejova a jeho dejiny sú s dejinami mesta nerozlučne spojené. Prvá písomná správa o kostole v Bardejove
pochádza z roku 1247. V listine uhorského kráľa Bela IV. sa spomína kostol
sv. Egídia patriaci bratom rádu cistercitov z poľskej Koprzyvnice, ktorí sa
usídlili v Šariši, na území Bardejova.
Povýšenie na
slobodné kráľovské mesto v roku 1376 a udelenie výsad na úrovni
najvýznamnejších miest krajiny bolo pre Bardejov veľkým impulzom. Prudký
hospodársky rozvoj mesta sa prejavil aj vo zvýšenej stavebnej činnosti.
Pravdepodobne v 2. polovici 14. storočia pristúpilo
mesto k radikálnej prestavbe staršieho kostola, resp. k výstavbe úplne nového
na mieste staršieho objektu. Do roku 1415 bola vybudovaná základná časť
trojloďovej baziliky s jednoduchými arkádami. V rokoch 1420 – 1427 prebiehala
výstavba veže. Stavebné práce, vrátane menších stavebných úprav v chrámovom
trojlodí, trvali do roku 1458. V roku 1462 si Bardejovčania objednali do
zväčšenej a obnovenej svätyne nový hlavný oltár od Majstra Jakuba zo Savcza v
Poľsku.
Približne v
rovnakom čase sa začali prejavovať vážne nedostatky v statike klenby svätyne.
Jej prestavba bola zverená skúsenému Majstrovi Štefanovi z Košíc, staviteľovi
Dómu sv. Alžbety. Význačný kráľovský staviteľ k základnej trojloďovej časti
pristaval rozsiahlu svätyňu, chór, sakristiu a emporu, nazývanú aj kaplnka sv.
Kataríny, neskôr Oratórium kráľa Mateja. Výstavbu
svätyne ukončil v roku 1464 novou sieťovou klenbou. O rok neskôr postavil
na rozhraní novej svätyne a hlavnej lode unikátne kamenné pastofórium,
patriace k najvýznačnejším dielam autora i svojho druhu umeleckých diel
nachádzajúcich sa na území Slovenska. V
roku 1466 bol konečne hotový a hlavný oltár zasvätený sv. Egídiovi.
Stavebné práce na kostole pokračovali aj v osemdesiatych rokoch 15.
Storočia. Majster Urban pristaval k južnej bočnej lodi v rokoch 1482 – 1486 tri
kaplnky zasvätené Panne Márii, sv. Alžbete a sv. Ondrejovi. Primerane novým
výškovým pomerom po zvýšení strednej lode kostola nadstaval aj vežu, ktorú však
dokončil v rokoch 1486 – 1494 cudzí
staviteľ Ján Stemasek z Ansbachu. Ešte v roku 1486 boli vybudované
mohutné oporné piliere severnej vedľajšej lode, ktoré spolu s piliermi na
západnej fasáde kostola, postavenými na začiatku 16. storočia, významne
posilnili statiku objektu. V roku 1584 odlial zvonolejár Ján z poľského Tarnowa
pre chrám jeden z najväčších zvonov na Slovensku – štvortonového Urbana.
Chrám postihli v priebehu storočí mnohé veľké pohromy: požiare v
rokoch 1550, 1577, 1640, 1774 a 1878, zemetrasenia v r. 1725, pri ktorom sa
zrútila veža, a r. 1836, keď pukli na troch miestach múry kostola, napokon
bombardovanie v roku 1944. Po veľkom požiari roku 1774 bol chrám až do roku
1898 bez veže. Po katastrofálnom požiari na veľkonočný pondelok roku 1878, kedy
vyhorelo takmer celé mesto sa začala rozsiahla oprava a rekonštrukcia kostola
Prvá písomná zmienka o zvone v
bardejovskom chráme je z roku 1471, ale
v roku 1486 bol odliaty nový zvon, pomenovaný neskôr Ján. Mesto potrebovalo zvon s mohutným zvukom, prenikajúcim za
hranice chotára K odliatiu takého zvona došlo až v roku 1584. Zvon URBAN,
odlial zvonolejár Ján z poľského Tarnova z existujúcich starších zvonov, aj
toho spomínaného z roku 1471. Ďalší
nový, 280-kilogramový zvon, SIGNUM, ľudovo nazývaný signatúrka, dostal farský
chrám v roku 1625.
Aj keď sa po
postavení novej zvonice na námestí v roku 1669 presunuli do nej 3 najväčšie
zvony, ostal vo veži ďalší zvon pre hodinový stroj. Že tu boli aj ďalšie zvony,
svedčia o tom archívne záznamy z
roku 1691, hovoriace o tom, že mesto zakúpilo veľký hodinový stroj a k nemu sa
do hodinovej veže vytiahli zvony, i údaj z kanonickej vizitácie z roku 1813,
podľa ktorého "vo vežičke nad svätyňou je uložený zvon 80-funtový (45 kg),
posvätený jágerským biskupom grófom Karolom Eszterházym na počesť sv. Jozefa a
druhý zvon, taktiež vo vežičke nad chórom kostola, ktorý bol posvätený na počesť
sv. Donáta, mučeníka, určený ako umieráčik.” Pri katastrofálnom požiari v roku
1878 sa zvony roztavili.
K ďalším
vzácnym pamiatkam chrámového mobiliáru patrí
plastika sv. Egídia biskupa z roku 1466 (dielo majstra Jakuba), korpus
Krista z tzv. Malej kalvárie zo začiatku 16. storočia, pripisovaný Majstrovi Pavlovi z Levoče, neskorogotická
bronzová krstiteľnica z r. 1485, gotické stallá z 15. stor., renesančné lavice
zo 17. stor. s bohatou figurálnou rezbárskou výzdobou z dielne levočského
rezbára K. Kolmitza, gotické dvere z r. 1448, gotický kovový luster z konca 15.
stor. náhrobné dosky zo 16. a 17. storočia a ďalšie pamiatky. Dnešný
pôdorys i približná celková konfigurácia pochádza z druhej polovice 15. storočia,
hoci objekt začali prestavovať na trojloďovú baziliku už okolo r. 1420-1427.
Ďalšie stavebné zásahy sa uskutočnili v 20. storočí v rámci stavebných
rekonštrukcií. V rokoch 1957 – 1958 vymenili nosnú časť pastofória, v rokoch
1963 – 1964 opravili mohutnú strechu kostola. Následne bolo zreštaurovaných
niekoľko pozoruhodných výtvarných diel (v rokoch 1978 – 1979 zreštaurovali
gotické nástenné maľby na južnej strane veže). Roku 1990 pukli oba chrámové
zvony – Urban a Ján. Počas veľkej opravy chrámu, trvajúcej od roku 1986 do roku
1999, boli v roku 1995 umiestnené vo veži nové zvony. V roku 2001 pri príležitosti
vyhlásenia chrámu za Baziliku minor bol Ján nahradený novým zvonom – Jozefom s
hmotnosťou 700 kg. Táto neskorogotická stavba bohatosťou architektonických
tvarov i výtvarných prvkov, rozmernosťou i umeleckou úrovňou a vzácnym
chrámovým mobiliárom evokujúcim pôvodný stredoveký sakrálny priestor patrí
medzi veľmi dôležité prvky dokumentujúce vývin gotického staviteľstva u nás.
Pre súhrn všetkých týchto vlastností bol chrám
sv. Egídia 24. apríla 1970 vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Jeho hodnotu
ako významného duchovného miesta vyzdvihol i pápež Ján Pavol II., keď 23. novembra 2000 povýšil
apoštolským breve (krátkym listom) chrám na Baziliku minor.
Osobitnú
pozornosť si zasluhuje súbor 11- tich
gotických krídlových oltárov, v pôvodnom usporiadaní, čo je v dnešných
časoch svetovým unikátom. Všetky oltáre sú mimoriadne vzácne. Majú bohatú
rezbársku výzdobu. Krídla oltárov sú zdobené maľovanými výjavmi zo života
svätých, ktorým je oltár zasvätený. Najväčšiu pozornosť si zaslúžia Hlavný
oltár sv. Egídia, Oltár Narodenia Pána, Oltár sv. Kríža, Oltár Sedembolestnej
Panny Márie a Oltár sv. Ondreja.
Chrám sv. Egídia je druhým najväčším v Košickej arcidiecéze. Je dlhý 50 m a široký 31 m. Prostredná
časť kostola so svätyňou a hlavnou loďou sú vysoké 24 metrov. Veža
baziliky meria 76 metrov a zaraďuje sa medzi najvyššie kostolné veže na
Slovensku. Veža je šesťposchodová, na štvrtom poschodí je umiestnená
zvonica s novými zvonmi. Na šiestom
poschodí je vyhliadka. Kapacita chrámu je okolo 3000 ľudí, z toho cca 500 miest
je na sedenie
2. SOCHA SV. FLORIÁNA
.
Pred Bazilikou minor Sv.
Egídia stojí socha Sv. Floriána, patróna hasičov. Neskorobaroková kamenná
socha bola postavená ako spomienka na požiar, ktorý 27. mája 1774 zničil
mestské domy a čiastočne aj baziliku
3. HISTORICKÁ STUDŇA
Pred hlavným vstupom do radnice sa zachovala
šesťuholníková studňa - kašna, na ktorej bola kedysi umiestnená plastika
Rolanda.
4. MESTSKÁ RADNICA
5. MEŠTIANSKY DOM
Č. 43
6. PÔVODNE
MESTSKÝ HOSTINEC TZV. WEINHAUS č. 42
Gotický objekt zo 14.
storočia, renesančne upravovaný v 16. storočí. Dvojpodlažný, nárožný dom na bočnej
fasáde s dvoma renesančnými oknami. Má rozsiahle pivnice, ktoré predtým
slúžili ako mestské vínne pivnice. Mesto bolo v stredoveku také bohaté, že si
mohlo dovoliť vlastné vinice v Tokajskej oblasti. Podľa účtovných kníh bola
v tomto dome už v prvej polovici 15. storočia mestská vináreň. Účtovné
knihy prezrádzajú aj fakt, že víno z týchto pivníc sa vyvážalo do Krakova, kde
tvorilo jednu tretinu spotreby.
7. GANTZUGHOF - ŠARIŠSKÉ MÚZEUM
Tento dom patrí k najvzácnejším
meštianskym domom. Jedná sa o pôvodne gotický objekt, v rokoch 1556 - 1778
renesančne prestavaný. Na dome boli pôvodne renesančné okná vymenené za
barokové. Na dome je krásna maľovaná rokoková výzdoba z roku 1778. Portál domu
zdobí meštiansky znak patriaci rodine Czebnerovcov a letopočet 1566. Dnes je v
dome administratívne sídlo Šarišského múzea a výstavná sieň na prízemí.
Šarišské múzeum má viacero expozícií.
8.
BÝVALÝ MESTSKÝ
DOM Č. 16
"Mestský dom" s
bohato zdobenou fasádou, renesančným portálom, v strede ukončenia
rizalitu je mestský znak. Dom bol
pôvodne školskou budovou, upravenou v 19. storočí. Fasáda 9 - osová so
stredným rizalitom a atikou. V súčasnosti je sídlom samosprávneho orgánu mesta
a Mestského úradu
9. MEŠTIANSKY DOM Č. 26 - ROKAJOVA
MAĽBA
Goticko-renesančný,
dvojpodlažný meštiansky dom. Jeho fasáda je ozdobená rokajovou maľbou
s pôvodným ostrolukým portálom z rokov 1760-1770. Freska zobrazuje
Korunovanie Panny Márie.
Zo stredoveku sa v dome zachoval kamenný
vstupný portál, trámový strop z tisového dreva a v suteréne ďalší kamenný
portál.
Z obdobia renesancie pochádza schodisko a z 18. str. barokovo klenuté
zastropenia. Rozsiahle pivnice, siahajúce až pod chodníky, svedčia o tom, že
dom patril kupcovi s vínom.
10. ŠARIŠSKÉ MÚZEUM
Goticko - renesančná stavba postavená v
rokoch 1505 - 1509. Je dielom staviteľov majstra Alexandra a majstra Alexia.
Maliarska výzdoba je dielom bardejovského maliara Theofila Stanzela, ktorý
namaľoval erby na štítoch radnice a nástennú maľbu Posledný súd v zasadacej
miestnosti. Exteriér vymaľoval bardejovský maliar Matej Grünwald. Radnica bola
sídlom mestskej rady. Na radnici sa zachovali dve duté mestské miery, ktorými
sa meralo pri predaji obilie a strukoviny. Na štíte radnice vyniká plastika
rytiera Rolanda. Po obvode celej radnice sú kamenné plastiky predstavujúce
remeslá. Pod strieškou renesančného arkiera na východnej strane radnice sú
tiež. Je tu aj najkurióznejšia plastika - predstavuje chlapca s hlavou medzi
nohami a zadočkom otočeným do námestia. O pôvode tejto plastiky sa traduje, že
bola vytvorená jedným z majstrov pod rúškom noci, pretože radní páni nedodržali
dohodu o vyplatenej sume za prácu. Postava na plastike vytŕča holý zadok smerom
k domu, v ktorom býval richtár. .). Po požiari v roku 1902
bola radnica v rokoch 1904
- 1905 obnovená a upravená pre expozície novovznikajúceho múzea Šarišskej
župy.
V súčasnosti slúži radnica na prezentáciu najhodnotnejších umeleckých exponátov
Šarišského múzea - Slobodné kráľovské mesto Bardejov
11.
KOSTOL SV. JÁNA KRSTITEĽA A KLÁŠTOR FRANTIŠKÁNOV
Postavili
ho augustiáni okolo roku 1380. Bol súčasťou kláštora. Budovy kláštora i
kostol patrili rádu sv. Augustína do roku 1528, kedy boli mnísi z mesta
vyhnaní. Po požiari v roku 1534 kostol zostal opustený a kláštor slúžil ako
mestská sýpka. Neskôr ho využívali evanjelici z mesta. Po roku 1688 kostol
s kláštorom v rámci rekatolizácie prevzali františkáni. Kostol zväčšili,
rozšírili... Dnešná podoba kostola je z roku 1878 a nesie prvky gotiky i
baroka. Vnútorné zariadenie je neogotické. Dnešná
podoba kostola je z roku 1878. Zaklenutie svätyne je gotické, hlavnej
lode barokové. Vnútorné
Zariadenie je neogotické, časť výzdoby je baroková Dnes je kostol v
Bardejove známejší pod názvom františkánsky kostol.
12. GRÉCKOKATOLÍCKY KOSTOL
Gréckokatolícky
chrám sv. Petra a Pavla bol postavený v r. 1901 – 1903
v duchu romantických stavieb. Je situovaný do bývalej mestskej
priekopy. Chrám má tri veže, dve z nich tvoria priečelie vstupu do
chrámu. V ľavej veži sú umiestnené dva zvony: Mikuláš – povätený
v r. 1903 a Mária – posvätený v r. 1924. Interiér chrámu
je rozdelený na tri časti: predsieň, loď a svätyňa. Na pravej strane
chrámovej lode je bočný oltár s obrazom Božej Matky, postavený na
pamiatku ukončenia prvej svetovej vojny v roku 1920. Kazateľnica
umiestnená v ľavej časti lode pochádza z roku 1947. Pri vstupe
do chrámovej lode nás však najskôr upúta ikonostas –
najcharakteristickejšia časť našich cerkví. Je to stena pozostávajúca
z ikon, ktorá oddeľuje svätyňu od lode a vynikajúce umelecké
dielo.
13. LAMPOVÝ STĹP TZV. KOPFSTOCK
Nachádza sa medzi Kláštornou baštou a Hornou bránou v
záhrade starej nemocnice. Lampové stĺpy slúžili v stredoveku ako orientačné
body. Stavali sa preto na križovatkách, cintorínoch a na pamätných
miestach. Vo vežovitej časti stĺpu horelo svetlo, ktoré malo orientačnú,
ale aj spomienkovú funkciu. Bardejovský lampový stĺp stál pôvodne na
cintoríne pred Hornou bránou a vykonávali sa pri ňom popravy sťatím hlavy.
Hrdelné právo - právo mesta stíhať ťažké zločiny trestom smrti - malo mesto
od roku 1365.
14. HORNÁ BRÁNA
Z juhu uzatvárala
vstup do mesta Horná brána, ktorú v rokoch 1405 - 1407 prestaval majster
Matej z Norimbergu na tzv. tridsiatkový hrad. Z obranných dôvodov bola
brána lomená do pravého uhla s predstavaným barbakanom. Doň sa stupovalo
cez zdvíhací drevený most, v roku 1770 nahradený kamenným. Bránu zrušili v
roku 1843.
15. Prašná bašta
Bašta s
ihlancovou strechou a vikiermi stojí na štvorhrannom pôdoryse.
Najjužnejšie postavená bašta bola funkčne určená na posilnenie obrany
strategickej Hornej brány. V niektorých prameňoch sa označuje ako Prašná
bašta, čo nasvedčuje, že slúžila ako výrobňa a skladisko zbraní a pušného
prachu.
16. Hrubá bašta
Päťpodlažná bašta s pretiahnutým polkruhovým pôdorysom
svojou hmotnosťou vystupuje výrazne do hradobného predpolia. Vybudovaná bola
koncom
15. storočia a slúžila ako delová parkanová bašta.
Svoje pomenovanie získala podľa hrúbky obvodových múrov, ktorá dosahuje až 3,5
m. Dojem nalepenia na Hrubú baštu vzbudzuje Malá
bašta. Bola postavená v 17. storočí ako posledná bašta hradobného
opevnenia a slúžila na účely zbrojnice. Hrubá bašta spolu s objektom
zbrojnice
Bola najúčinnejším a najprogresívnejším prvkom
17. Katov dom
Je to
renesančná stavba z konca 16. storočia, ktorá bola sídlom mestského kata.
V dome bola umiestnená aj väznica s útrpnou komorou. Mesto Bardejov bolo
v stredoveku povestné svojou prísnou spravodlivosťou. Dôkazy o tom poskytuje
Kniha rozsudkov uložená v mestskom archíve. Spomína sa tam upálenie za
krádež medu a zničenie úľa, či ukrižovanie za krádež v dome richtára. V
tých časoch sa v Šariši šírilo úslovie: „Od bardejovskej spravodlivosti
ochraňuj nás, Bože!" V Bazilike sv. Egídia sa pri bočnom vchode do
svätyne zachovala lavica, v ktorej sedával pri bohoslužbách, izolovaný od
ostatných mešťanov, mestský kat. Katov dom sa nachádza na dnešnej
Veternej ulici. Na prvom poschodí domu sa zachovali pôvodné otvory sýpky.
18. Veľká bašta
Je postavená
priamo vo vodnej priekope. Stojí na polkruhovom pôdoryse, zakončená je
šiatrovou strechou
19. Červená bašta
Nazývaná aj
Kráľovská, za svoje pomenovanie vďačí červenému kvádrovaniu. Medzi
strieľňami na severovýchodnej strane je badateľný pozostatok maľby, pochádzajúcej
z roku 1597.
20. Dolná brána
Nachádzala
sa na severovýchode mesta a jej súčasťou bol barbakan a priekopa
podkovovitého tvaru. Pôvodne vežová brána zo 14.
Storočia bola v tridsiatych rokoch 15. Storočia doplnená o predbránie, ktorého
súčasťou bol padací most. Drevený padací most bol v roku 1821 nahradený dvojoblúkovým
kamenným mostom. Ponad
ňu sa zachoval dvojoblúkový kamenný most, ktorý nahradil pôvodný drevený
zdvíhací. Bránu prestavali v rokoch 1426 - 1427. Bránu, ktorú nazývali aj
Obručnícka (Reuffertor) zbúrali okolo roku 1821.
21. Pravouhlá bašta
Pravouhlá bašta je pôvodne gotická
bašta a je smerom k mestu otvorená. Spolu s renesančnou baštou chránili
prístup k Dolnej bráne
22. Renesančná bašta
Odhliadnuc od predsunutej Severnej
bašty (nie je integrálnou súčasťou opevnenia) je Renesančná bašta
najsevernejšie položenou mestskou baštou. Svoje pomenovanie dostala podľa
renesančnej výzdoby atiky z roku
1582. Predstavuje typ otvorenej (nezastrešenej) bašty.
23. Bývalé humanistické gymnázium
Stojí v tesnej blízkosti
východnej strany Baziliky minor Sv. Egídia. Mestská latinská škola bola
založená v roku 1538 a jej rektorom bol už spomínaný Leonard Stöckel.
Stala sa centrom kultúrneho života. Škola zanikla v roku 1775. Budova bola
pristavaná k mestskému opevneniu. Na prístavbu sa použila jedna z
obranných bášt. Na južnej fasáde je zachované datovanie ERECTA ANNO 1538,
na rímse ANNO DOMINI 1612, kamenný mestský znak a z konca 18. storočia
nástenná maľba Madona s dieťaťom. Na južnej strane sú umiestnené
slnečné hodiny. Objekt bol v rokoch 1841 a 1879 klasicisticky prestavaný.
24. Evanjelický kostol
Evanjelický kostol cirkvi a.v. sv.Cyrila a Metóda v Bardejove vznikol v
období po vydaní Tolerančného patentu cisarom Jozefom II. Bol postavený
tesne za severnou hradbou vnútorného mesta v rokoch 1798-1808. Je
zasvätený sv. Cyrilovi a Metodovi. Kostol je klasicistická budova pozdĺžneho
pôdorysu s polkruhovým oltárnym uzáverom a vstavaným organovým chórom
a zaklenutými pruskými klenbami.
25. Archívna bašta
Súčasťou
mestského opevnenia je aj Severná (tiež Archívna) bašta, predsunutá
trojpodlažná veža na severnom okraji mesta pred vodnou vežou. Svoj druhý
názov dostala podľa tu uložených archívnych fondov.
26. Polygonálna bašta
27. Vallová / Západná/ brána
Táto brána zabezpečovala vstup do mesta zo
západnej strany. Volali ju aj Stará alebo Wallova (Wallentor)
podľa neďaleko bývajúceho mešťana Šimona Wallu. Spomedzi všetkých brán je
najlepšie zdokumentovaná. Bola to trojposchodová, štvorhranná veža so
strieľňami a arkierom. Od roku 1725 boli na nej umiestnené vežové hodiny.
Ako „Hodinová brána" slúžila do roku 1878, kedy bola po požiari
odstránená. Poslednou z hlavných mestských brán bol menší priechod v
severných hradbách zvaný jednoducho Bránka (Törlein), postavený
medzi farským kostolom a farou.
28. Školská bašta
Najzápadnejšie položená
štvorpodlažná bašta s ihlancovitou strechou stojí na šošovkovitom
pôdoryse. Má zachované pôvodné strieľne, čiastočne prestavané na okná. Po
stranách má viditeľné stopy po napojení na obranný múr. Označuje sa tiež
aj ako Vodná bašta pretože v jej blízkosti sa nachádzalo vodovodné
potrubie vedúce vodu z prameňa v chotári
29. Kláštorná bašta
Trojpodlažná bašta so zachovanými
konzolami na uchytenie ochodze obiehajúcej okolo múru stojí v záhrade
františkánskeho kláštora. V spodných podlažiach sú zachované pôvodné
gotické klenby.
