Pamiatky
Kostol
sv. Františka z Assisi v Hervartove
História a súčasnosť kostola
Na terénnej vyvýšenine uprostred vysokých líp v centre
obce je situovaný v malebnom zoskupení zástavby obytných domov a kamenných
sypární drevený kostol obohnaný kamenným múrom so šindľovou strieškou a s
drevenou bránkou. Mohutnú zrubovú konštrukciu s vysokou, šindľom pokrytou strechou
s vežičkou nad prechodom lode do presbytéria postavili z tisového dreva. Podľa
zachovaných častí zvyškov pôvodného gotického oltára možno predpokladať, že
kostol pravdepodobne stál už v druhej polovici 15. storočia, keďže hlavný
oltár s centrálnym výjavom sv. Kataríny, Panny Márie a sv. Barbory, zreštaurovaný
do náznaku pôvodnej podoby v rokoch 1985 až 1990, vznikol medzi rokmi 1460 až
1480. Originály bočných oltárnych krídiel sa nachádzajú v galérii v Budapešti.
Základom pozdĺžnej dispozície stavby je obdĺžniková loď s polygonálnym
presbytériom. Malá sakristia je prístupná aj z exteriéru. Na prelome 16. a 17.
storočia pristavali k západnej stene lode kónickú vežu stĺpikovej konštrukcie s
ihlanovou strechou s kovovým krížom vo vrchole. V podveží neskôr vznikol
priestor pre ženy (babinec). Plášť veže tvorí šindeľ, len prízemná a najvyššie
položená časť je uzavretá vertikálnym doskovým debnením so škárami prekrytými
lištami. Ku gotizujúcemu vzhľadu kostola zasvätenému sv. Františkovi z Assisi
prispievajú okrem mohutnej sedlovej strechy vysoké obdĺžnikové okná a najmä
časť maliarskej výzdoby svätyne spolu s celkovým vnútorným členením stavby.
Absenciu chýbajúceho oporného systému typického pre gotické stavby nahrádza
okolo objektu vedúca pultová šindľová strieška chrániaca základovú časť zrubu
pred dažďom. Steny interiéru s rovným trámovým stropom,
ktorý v presbytériu na konci 19. storočia pri inštalovaní nového oltára
nahradili náznakom drevenej klenby s rebrami, pokrývajú nástenné maľby.
Najstaršie odkryli v roku 1970 vo svätyni. Neskorogotický štylizovaný rastlinný
dekór pochádza z konca 16. storočia. Autorom malieb je J. Molitoris. Mladšie
maľby komponované v pásoch na južnej strane lode pochádzajú z roku 1665 a
autor ich vytvoril v duchu raného protestantského baroka. Zobrazujú biblické
výjavy Adama a Evy pred stromom poznania, sv. Juraja v zápase s drakom i
obľúbenú tému podobenstva o múdrych a pochabých pannách. Didaktickú funkciu
malieb podčiarkujú citáty z Biblie v latinčine a biblickej češtine.
Zaujímavosťou je dedikačný nápis v slovenčine, ktorý uvádza, že maľby dal
namaľovať Prokop Kundrat s manželkou. Maľbu vytvoril bardejovský maliar A.
Haffčík. Vnútorná výzdoba kostola prešla počas reformácie rozsiahlejšími
úpravami, keďže evanjelickí veriaci v duchu protestantizmu odstránili niektoré
časti staršej výzdoby a nahradili ich novými. Patrí k nim polychrómovaná drevená
krstiteľnica, jednoduchá patronátna lavica a tabuľový obraz Poslednej večere z
roku 1653. Do priestoru na východnej strane zasahuje empora zdobená slepou
arkádou s mramorovaním nesúca mladší organ z prelomu 19. a 20. storočia. V
pravouhlom výreze triumfálneho oblúka je na vyrezávanom drevenom tráme skupina
Kalvárie s Kristom na kríži, Pannou Máriou a sv. Jánom Evanjelistom označená
monogramom H. A. Z ostatného vybavenia si pozornosť zaslúži rokokové
tabernákulum a olejomaľba sv. Františka z Assisi z konca 18. storočia.
Neobvyklým prvkom je podlaha tvorená z kamenných platní, ktorá je v drevených
kostoloch zriedkavá. Kostol dodnes využívajú veriaci.
Návštevníkom najstaršieho dreveného kostola na Slovensku, ktorého architektúra
je odrazom kamennej sakrálnej architektúry západného obradu na východnom
Slovensku, slúži Centrum služieb cestovného ruchu, ktoré tu otvoril Prešovský
samosprávny kraj.