História
Archeológia
predpokladá prvé stopy človeka v lokalite zo staršieho paleolitu.
Osídlenie pokračovalo i v mladšej a neskorej dobe kamennej cez
dobu bronzovú až do včasnej doby dejinnej. Pre Levoču ako mesto je dôležitý
objav základov románskeho kostola sv. Mikuláša južne od dnešného mesta, pod
polohou, ktorá nesie chotárny názov Stará Levoča. Druhé sídlisko, ktoré
predchádzalo dnešnej Levoči, sa nachádzalo vo východnej časti mesta pri dnešnej
Košickej bráne. Jeho centrom tiež bol románsky kostol – rotunda, ktorá tiež
bola postavená v 11. storočí.
Začiatky Levoče na dnešnom mieste so
statusom mesta siahajú pravdepodobne do prvej polovice 13. storočia
a súvisia s nemeckou kolonizáciou. Kolonisti z nemeckých oblastí
prichádzali na Spiš už do 12. storočia a v podstatnej miere
dosídľovali pomerne riedko obývané oblasti. Keďže uhorskí králi im priznali
značné výsady, na ich základe premieňali staršie osady či obce na plnoprávne
stredoveké mestečká so slobodným obyvateľstvom. Ich centrom sa stala práve Levoča.
Ona mala najlepšie predpoklady hospodárskeho vývoja, pretože ležala na križovatke
významných ciest medzinárodného obchodu. Tu sa križovala cesta spájajúca východ
s oblasťami západnej, ale aj južnej Európy.
Prvý krát je Levoča – Leucha listinne
doložená v roku 1249 ako dedina v metácii (ohraničení majetkov)
Jablonova vydanej kráľom Belom IV. pre spišského prepošta Mateja. V listine z
roku 1263 sa spomína ešte ako dedina. V tomto období nepochybne však už
pokročil mestotvorný proces, lebo od roku 1271 sa v prameňoch vždy uvádza ako
mesto. V roku 1271 udelil kráľ Štefan V. kolektívne privilégium pre spišských
Sasov. Týmto privilégiom Levoča získala v spoločenstve vedúce postavenie
a stala sa hlavným mestom Spoločenstva spišských Sasov. Zo Spoločenstva spišských
Sasov sa v priebehu 14. storočia sformovala Provincia XXIV spišských
miest, do ktorej Levoča síce už nepatrila, pretože sa medzi tým stala samostatným slobodným kráľovským mestom,
ale hlavným mestom uvedenej provincie ostala až do roku 1412.
Levoča bola v stredoveku významným
centrom medzinárodného obchodu. Ťažila nielen z už spomenutej polohy na
križovatke významných obchodných ciest, ale aj z mnohých privilégií, ktoré
jej panovníci udelili. Najvýznamnejším bolo mimoriadne rozsiahle právo skladu,
ktoré dostala v roku 1321 od kráľa Karola Róberta z Anjou.
V Levoči sa ešte aj v druhej polovici 16. a v 17. storočí
usadzovali významní kupci z Rakúska, Sliezska, Poľska, Nemecka, ktorých
rody sa dlhé storočia podieľali na správe, kultúre a rozvoji mesta.
V Levoči bola rozšírená aj
remeselná výroba. V stredoveku tu bolo 6 cechov, neskôr pribudlo ďalších
30. Mnohé z nich boli materskými cechmi veľmi širokého okolia. Známi boli
súkenníci, zlatníci, cinári, kamenári a murári, garbiari, gombičkári.
Mnohí remeselníci sa zapojili aj do vnútorného a medzinárodného obchodu
tým, že svoje výrobky vyvážali do celej strednej a juhovýchodnej Európy.
Levoča bola kultúrnym centrom veľmi
širokého okolia. Mala slávne a veľké výročné trhy. Už v roku 1580 jej
Rudolf II. dal právo na tri výročné trhy. Koncentrovali sa tu maliari
a rezbári európskeho formátu. K vrcholom európskeho gotického
rezbárstva a maliarstva patria práce, ktoré vznikli v rezbárskej
dielni Majstra Pavla z Levoče. V nej bol zhotovený nielen najvyšší
dodnes zachovaný neskorogotický oltár na svete, ale aj mnohé iné diela,
roztrúsené po celom východnom a strednom Slovensku. Už pred rokom 1417 tu
pôsobila vynikajúca mestská škola, vedená odborníkmi z Nemecka, Krakowa
i zo Sliezska. Po protireformácii tu pôsobili vedľa seba evanjelické
lýceum i katolícke gymnázium, ktoré sa udržali až do 20. storočia.
Brewerovci okrem kníhkupectva založili
v roku 1625 v Levoči aj slávnu kníhtlačiareň, v ktorej vyšla do
roku 1700 väčšina kníh vydaných na celom území Slovenska. Vychádzali tu práce
Jana Ámosa Komenského, Martina Luthera, učebnice nemeckých autorov, klasická
literatúra.
Stagnácia hospodárskeho vývoja
a početné stavovské povstania v 17. a 18. storočí sa odrazili
i na postupnom upadaní významu Levoče ako obchodného centra.
Hospodársky život mesta zabrzdila
skutočnosť, že železničná trať Košice – Bohumín mesto obišla, a preto sa
priemysel od 70. rokov 19. storočia začal koncentrovať v susedných mestách
ležiacich na železničnej trati, v Spišskej Novej Vsi a Poprade.